Malaysia Airlines is ,,technisch failliet” en kan alleen in zwaar uitgeklede vorm overleven. De financiële malaise begon voordat de zeldzame rampspoed met twee vluchten, waaronder de MH17 die boven Oekraïne werd neergeschoten, de onderneming trof.

Dat heeft Christoph Müller, de Duitse topman van de al jaren verlieslatende Maleisische luchtvaatmaatschappij, maandag gezegd.

Alle 20.000 werknemers van Malaysia Airlines ontvangen maandag een ontslagbrief. Slechts 14.000 van hen kunnen aan de slag bij de nieuwe maatschappij die onder Müllers leiding wordt opgetuigd. Het banenverlies komt niet als een verrassing. Malayia Airlines maakte eind augustus al bekend dat 6000 arbeidsplaatsen verloren zouden gaan.

Snoeiharde concurrentie, twee rampvluchten

Malaysia Airlines zucht al jaren onder de harde concurrentie in Azië. Daar kwamen afgelopen jaar twee vliegrampen overheen, waaronder die met vlucht MH17 die op op 17 juli weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur boven Oost-Oekraïne uit de lucht werd geschoten. Daardoor stierven 298 mensen onder wie 196 Nederlanders.

Van een ander toestel, dat op 8 maart 2014 met 239 mensen aan boord vertrok uit Kuala Lumpur voor een vlucht naar Peking, ontbreekt al meer dan een jaar ieder spoor. Aangenomen wordt dat het vliegtuig is neergestort in de Indische Oceaan

Müller benadrukte echter dat de financiële malaise bij Malaysia Airlines begonnen is lang voordat deze zeldzame rampspoed de onderneming trof. De Duitser leidt de luchtvaartmaatschappij sinds vorige maand en was daarvoor topman bij het Ierse Aer Lingus. Ook Sabena trok hem in 2000 aan als puinruimer, maar hij kon niet voorkomen dat het Belgische bedrijf kopje onder ging.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl